13 maart 2009

Tolle lege

De bekende kerkvader Aurelius Augustinus hoorde een kind " Tolle lege Tolle lege " zingen en werd door deze kinderstem gegrepen om De Bijbel, en met name de brieven van de apostel Paulus aan de Romeinen te lezen en zo uit een dal van worsteling aan het einde van zijn zoektocht naar God te raken.

Tolle lege is Latijns voor "Neem en kies" en meestal in de context vertaald met "Neem en Lees". In protestantse kring nog nader vertaald met "Neem en lees De Bijbel".
Lezen is een geweldige tijdsbesteding, maar Salomo waarschuwt in zijn boek Prediker echter ook voor "te veel lezen".
In Prediker 12 vers 12 (SV) staat namelijk:
En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses. In de uitleg van de kanttekeningen lezen we dat Salomo doelde op "te weten dat de wereldwijze filosofen dat gedaan hebben" en "Dat is, het maakt het hoofd en de hersenen moede"

Al zou ik zoveel willen gaan lezen als die wereldwijze filosofen of de studenten en filosofen van deze dagen: Waar haalt men de tijd vandaan? en persoonlijker; Waar haal ik de tijd vandaan?
Gemiddeld ben ik 3 boeken tegelijk aan het lezen, waarvan ik probeer er elke week 1 uit te lezen. Al zal dat met mijn favoriet van deze week niet gaan lukken, simpel om het feit dat het boek te dik is voor deze week. Het betreft de Geschiedenis van de CHU 1908-1980.
In het weekend lees ik graag nog 1 a 2 weekendedities van diverse kranten en de andere periodieken die in de achterliggende dagen op de deurmat zijn verschenen.
Dagelijkse krant, diverse vakliteratuur, Elsevier, HP/ De Tijd, kerkbladen, h.a.h. bladen en diverse uitgeprintte artikelen vanaf websites/blogs. Je zou de weg kwijt gaan raken.
Dr. B.J.Spruyt schrijft vandaag in zijn column in Elsevier dat hij iedere dag 4 ochtendkranten en 3 avondkranten leest. Hem kennende zal hij niet alleen "koppen snellen", wat mij doet vermoeden dat hij iedere dag minimaal 2,5 uur krant zal lezen.

Voor mij blijft lezen vooral beperkt tot 2 uurtjes in de avond en vooral de zondag. De boekenkast bevat in mijn kamer nog steeds ongelezen boeken. En iedere maand komen er weer een paar bij. Wat is er heerlijker dan elke dag even een paar minuten voor de volle boekenkast te staan en te overpeinzen wat er 's avonds ter hand genomen kan worden. Boeken spreken.Boeken geven rust in een jachtig en commercieel bestaan. Boeken voeden op. Boeken scherpen je geest....

Voor mij blijft lezen ontspanning al wordt het steeds moeilijker prioriteiten te stellen wat het belangrijkste is om te lezen.

Wellicht had Augustinus door de oproep van het kind wel de beste keuze gemaakt.

Tolle Lege

Geen opmerkingen:

Volgers