2 februari 2010

Conservatief kwetteren

De vraag die zich afgelopen weken regelmatig door mijn hoofd verplaatst is: waarom twitter ik en wat is de relevantie ervan?

Oktober 2009 twitterde ik: STOP!! sorry ik ben gaan twitteren en daar ben ik eigenlijk op tegen. STOP!!

Eigenlijk heb ik een twitteraccount aangemaakt om mensen te gaan volgen. Binnen de kortste keren twitterde ik zelf ook. Al valt het nog reuze mee. Vanaf september 2009 115 tweets.

Waarom ik er tegen was (en eigenlijk nog steeds ben)? Om dezelfde solide reden als CDA kamerlid Eddy Bilder vorige week in een dagblad verklaarde:

„Een buitengewoon kwalijke ontwikkeling”, zo noemt CDA-Kamerlid Bilder het twitteren. „Twitter bevordert alleen maar de hyperigheid.”
(..)
„Het land is gebaat met een stabiel bestuur en bezonnenheid, niet met snelle en hyperige twitterberichtjes.”


Met bovenstaande kan een conservatief ingesteld mens toch alleen maar van harte instemmen? Wij, conservatieven, zijn toch wars van hyperigheid, onbezonnenheid en hoogmoed? We zijn er wars van, maar onderkennen tegelijkertijd onze zwakte in deze. Waarom zouden we onze zwakten dan voeden door te gaan twitteren?

Superbia, één van de hoofdzonden der mensheid.
Twitteraars willen gehoord worden en liefst zo vaak mogelijk. Het aantal "followers" bepaalt in zekere mate hoe populair je bent en kan de mens gaan strelen enz. enz.
Dat ook politici zich massaal op het 'pad der twittering' bewegen heeft alles te maken met het "gezien en gehoord worden". In 140 lettertekens een inhoudelijke visie of mening geven op de actualiteit is al een uitdaging op zich. Om inhoud gaat het dan ook niet meer. Wel om de snelste reactietijd op nieuws en debat en de beste oneliners.
Zeker voor impulsieve mensen (..zoals ik..) kleven er nog extra nadelen aan. Je zou je boekje te buiten kunnen gaan. Een gewaardeerd en enthousiast ex-kamerlid als Arend Jan Boekestijn kan hier ook over meepraten. "ja ik zie wel eens een spleetoog over het hoofd, het zijn er zoveel", twitterde hij vorig jaar impulsief. Het boekstijntje was geboren. Het werd hem echter binnen de VVD -en daarbuiten- niet in dank afgenomen. Na zijn vertrek bij de VVD als kamerlid is hij er niet minder om gaan twitteren. Afgelopen vrijdag vertrouwde hij me tijdens een buitengewoon gezellig diner in de bossen van Leuvenum toe dat hij enorm geniet van zijn vrijheid. "Ik ben een vrij mens", zei hij me. Onder andere door twitter maakte hij kennis met vele mensen en kan hij o.a. zijn boek promoten. Twitter als slim marketinginstrument. De genoemde vrijheid bevestigt zich ook wel in het genot van twitteren (én bloggen). Zonder verantwoording af te leggen je mening uiten. Kort en bondig.

Ik besef dat ik nu ook tegen mijzelf zit te kwetteren. Er zijn voordelen (netwerken en contacten leggen) maar ook de veel voornoemde nadelen.

Het is ook verbazingwekkend dat de laatste tijd steeds meer conservatieven gaan twitteren.

De secretaris van het Conservatief Café Frank Verhoef twittert al lang en heeft intussen 8300 tweets geproduceerd! ( waar haalt hij de tijd vandaan??) Penningmeester Rutger Schimmel zei in september 2009 tegen Frank en mij niet te gaan twitteren (om ongeveer dezelfde redenen als Eddy Bilder) en zie daar, vanaf 6 november 2009 zit hij ook op twitter. Al zijn het nog maar 18 tweets. Hij zit er wél.

De gedachte dat het met een generatiekloofje en wat moderniteit te maken heeft gaat ook al niet meer op nu niemand minder dan de gerespecteerde 51-jarige staatkundig gereformeerde conservatief Menno de Bruyne sinds gisteren twittert.

Nog meer nieuws: De bekendste christelijk conservatief van Nederland met de initialen BJS is vanaf vandaag op twitter te vinden. Menno en Arend Jan hebben hem over de streep getrokken.

Steeds minder excuses blijven voor mij, als conservatief, over om acuut te stoppen met twitteren. Ik wil best naar de conservatief Bilder luisteren alleen mijn vlees is er te zwak voor....

'k Ben benieuwd wanneer Eddy Bilder weer beseft in de 21e eeuw te leven en zich toch op het kwetterpad begeeft.
Mijn wens en hoop is dat Eddy sterker is dan mij. Dat zou getuigen van een standvastig conservatief die niet, zoals onder andere Rutger, Menno, Bart Jan én ik, ons mee laten sleuren in de twitterhype binnen conservatief Nederland.

PS. ook Conservatief Café is op twitter te volgen.

Geen opmerkingen:

Volgers