29 april 2009

BREAKING NEWS: SGP- jongeren willen Spruyt !

Dat er onder de SGP-jeugd veel sympathie is voor het conservatieve denken van Bart Jan Spruyt is al lang bekend.
Maar het mag breaking news heten dat de jeugdwerkadviseur Dirk Jan Nijsink openlijk Spruyt verkiest boven het zittende tweede kamerlid Kees van der Staaij.

Op een debat avond van de de SGP jongeren Hoekse Waard in het mooie dorp Oud-Beijerland was de kerkzaal te klein. Jong en oud was afgekomen op een avond over de "toekomst van christelijk Nederland".
Nu bleek uit de reacties in de zaal dat wat betreft de Hoekse Waardse jeugd dat een toekomst samen met Spruyt zou zijn.

Vragen als: Wat zou u doen als u morgen wordt opgebeld en de SGP u vraagt als beleidsmedewerker?, Denkt u dat de SGP ook kiezers van buiten de traditionele achterban kan aantrekken? enz.
Openlijke steunbetuigingen aan de visie van Spruyt, die vervolgens de SGP-ers oproept om veel meer naar buiten te komen met een helder conservatief geluid en niet "in de blubber" van hun eigen wereldje te blijven hangen en toch alstublieft te stoppen met interne discussies over de vrouw en theocratie. Stoppen daarmee en het publieke debat zoeken. De handen gingen er in Oud-Beijerland voor op elkaar.
"Waarom begint u niet een eigen partij?". "Waarom zeggen Van der Vlies en Van der Staaij deze dingen niet?

De tijd ontbreekt me helaas ( het werk wacht ook vanmorgen weer) om een uitgebreid inhoudelijk verslag te doen.
Spruyt had het makkelijk. Fans genoeg. Wat 5 jaar geleden onmogelijk scheen gebeurt nu.
En toen de klapper.

Dirk Jan kennende weet ik dat hij enorme sympathie heeft voor Spruyt en een conservatief van ware zin is.
Aan het slot van deze prachtige avond legde debatleider Riekelt Pasterkamp aan de sprekers een keuze voor.
En die keuze voor betaald SGP-jeugdwerkadvisuer Dirk Jan Nijsink was: Spruyt óf Van der Staaij
Met een schuin oog keek Dirk Jan Bart Jan aan, keek vervolgens recht de zaal met SGP-ers in, en zei volmondig: SPRUYT!

Al keek ik er niet vreemd van op, het is meer dan moedig en getuigd van lef dat deze medewerker dit in het openbaar deed. Want geloof mij, Spruyt ligt "heel gevoelig" bij veel sgp-ers, zeker in het kader en de top van de partij.

Aanstaande vrijdag presenteren de SGP jongeren op hun congres de pamflet/beginselverklaring. Ik verwacht daar veel van. Binnen de SGP jongeren komt er een trein op gang die het station van intern partij "geneuzel" achter zich wil laten en wil rijden naar een christelijk-conservatieve politiek. Wat mij betreft mag de SGP een CHU -koers gaan rijden.

Dirk Jan, nogmaals je bent eerlijk, realistisch, moedig en hebt lef! Bedankt!

En gelijk daarna de vraag aan Spruyt: Columnist of SGP- Tweede kamerlid?
Na enige twijfel en met een smile op zijn gezicht, zei Spruyt: Gezien het antwoord van mijn buurman (Dirk Jan) Tweede Kamerlid. Een luid applaus in de beijerlandse kerkzaal!

Ik denk dat Bart Jan heel lang op een telefoontje kan wachten maar ook diep in zijn hart liever buiten de SGP blijft dan erin; maar dat is weer een andere opinie waard.

De trend is gezet in Oud-Beijerland. SGPJ: SPRUYT For President!


@ Kees van der Staaij:
Beste Kees, Dirk Jan zijn keuze was inhoudelijk dus je kan, nee MOET hier iets mee doen!


wordt vervolgd.

2 opmerkingen:

Jonathan van Tongeren zei

Nou ben ik wel benieuwd wat er inhoudelijk dan mis is met Van der Staaij

Anoniem zei

Ik snap wel dat de jongeren boos zijn op de partijleiding, maar de jongeren beseffen niet hoe sterk de SGP onder druk heeft gestaan de afgelopen jaren. Van der Vlies c.s. hebben echt over eieren moeten lopen en enorme kosten moeten maken om rechtszaken te voeren.

Overigens snap ik niet wat het programma van Spruyt zou moeten inhouden, behalve de neoconservatieve agenda van een aanval op Iran. Ik vind de SGP een degelijke standvastige partij die een mooie Islam-nota heeft geschreven. Zelf als Rooms-Katholiek overweeg ik sterk er op te gaan stemmen.

Volgers