10 oktober 2009

Lucas, wat ga je doen?

Gisteren heeft het Kabinet besloten dat de extra zetel in Europa voor de PVV zal zijn. Nederland heeft recht op deze zetel omdat het Verdrag van Lissabon per 01-01-2010 van kracht zal zijn.
De PVD ( Thieme) is teleurgesteld maar het kabinet vindt dat de zetel naar een reeds zittende partij moet gaan. Daarmee krijgt de PVV 5 zetels in Brussel/ Straatsburg.

De Christelijk-Conservatief Lucas Hartong zal nu verzekerd zijn van een nieuwe functie.

Alleen de grote vraag is: Wat gaat Lucas doen?
Van zijn 4 collega's is afgelopen maanden weinig meer vernomen. Zijn ze ondergedoken en strijken ze alleen een vorstelijk salaris op?; (iets wat zij anderen verweten). Geert Wilders excuseerde zich al tijdens de algemene beschouwingen toen hij het verwijt kreeg dat de PVV-ers in Europa werden gemist bij stemmingen. Hij zou zijn eurofractie er op aanspreken en gaan toezien dat dit "niet weer zou gebeuren".
Op de website van de PVV-europa is ook bitter weinig te lezen over het werk van Madlener en zijn mannen. Alleen een berichtje
vorige week maakte kenbaar dat de PVV tegen het voorstel om de visumplicht voor de Westelijke Balkan af te schaffen is. En verder zoeken ze nog vele beleidsmedewerkers. Het zou natuurlijk ook kunnen dat het ontbreken van medewerkers om beleid te maken tot gevolg heeft dat de fractieleden zelf maanden nodig hebben om in de boeken en archieven te duiken om te weten te komen "waar het in Brussel nu om gaat'. In dat geval zullen we dus nog even geduld moeten hebben.

Maar terug naar de christelijk-conservatief-theoloog Lucas Hartong. Hij zei me afgelopen voorjaar dat hij veel zin in die functie had en dat hij ervoor ging om het joods-christelijke geluid in Brussel te doen weerklinken. Tegen de Islamisering en vereniging van Europa.
In dat geval zou hij in SGP- eurofractielid Bas Belder een medestander vinden. Al betwijfel ik of Bas Belder zich in wil laten met de PVV.
Feit is dat Bas Belder in zijn alleenstaande positie meer arbeidsethos heeft getoond dan de 4 PVV-fractieleden bij elkaar. Belder is afgelopen september verkozen tot voorzitter van de EP-delegatie die de betrekkingen met Israël onderhoudt. een prestatie van formaat!
Een blik op de website van de Europese SGP-fractie toont een transparant overzicht van activiteiten van Belder en zijn medewerkers. Op vallend is ook te vermelden dat twee medewerkers (CU -leden) van de voormalige CU/SGP Eurofractie er voor hebben gekozen voor Belder te willen blijven werken.

Ik ben blij dat ik dit voorjaar Bas Belder heb gestemd en niet op de PVV.
Desalniettemin wil ik Lucas veel succes in Brussel toewensen en hem oproepen echt aan de slag te gaan en een voorbeeld te nemen aan vriend Bas Belder.
En ik hoop dat hij zijn woorden die hij heeft uitgesproken in een interview in het RD in 2006 in de praktijk zal gaan brengen.

Citaat:
(...)Hartong vindt het „onzin” om geloof en politiek van elkaar te scheiden. Hij laat zich direct inspireren door Gods Woord. „Dat is absoluut de leidraad voor mijn leven. Ik zet er wel een kanttekening bij: je kunt niet zomaar alles wat in de Bijbel staat, klakkeloos naar vandaag de dag overplaatsen. Daar is een vertaalslag voor nodig. De profeten, Paulus en de Heere Jezus hebben ook niet overal uitspraken over gedaan.” (...)Eenmaal politiek actief, zal hij in fractievergaderingen „zeker” een christelijk geluid laten horen als dat te pas komt, stelt hij. Daarin is wel wijsheid nodig, meent de aspirant-politicus. „Je hoeft niet overal vanuit je christen-zijn op te reageren. Je kunt bijvoorbeeld als christen strijden tegen drugsgebruik, maar elk weldenkend mens beseft dat drugs niet goed voor je zijn. Het is dan niet nodig specifiek christelijke argumenten aan te dragen.”

Hartong voelt zich niet geroepen in de politiek anderen zijn geloof op te dringen. „Dan kom je al gauw in de buurt van talibanachtige praktijken.” Hij zal ook nooit als christen de samenleving zijn normen opleggen. „Dat is niet de taak van de overheid. De kerken zorgen voor de morele vorming van de mens.”

Als politicus gaat Hartong niet voor zichzelf of primair voor Wilders of het land aan de slag. „Ik doe mijn werk tot eer en glorie van God. Daar geef ik me ook steeds rekenschap van. Als Hij straks tevreden over mij is als ik boven aankom, dan weet ik dat ik het goed heb gedaan.” (...)

1 opmerking:

Unknown zei

Het verwijt van Pechtold tijdens de Algemene Beschouwingen was onterecht en dat is dezelfde dag tijdens het debat nagetrokken en door Wilders bevestigd.

Volgers