29 mei 2009

De Bruyne , Proficiat!


Vanaf deze plaats willen wij Menno de Bruyne van harte feliciteren met zijn 25-jarig jubileum aan de SGP-burelen op het Binnenhof.

Een ware conservatief waar we behoudens zijn Haagse propjes en de rubriek "parlementair logboek", beiden in het partijblad De Banier, jammergenoeg maar weinig van kunnen lezen.
Want dat hij scherp kan schrijven, niet veel op heeft met "linkse" en/of progressieve gedachten en beschikt over een flinke dosis "kwaliteitshumor" zouden genoeg redenen moeten zijn om meer van hem te mogen (gaan) horen. En bovendien zouden niet alleen gereformeerde abonnees op De Banier van zijn mening en gedachten moeten kunnen genieten.

De sfeer die Bart Jan Spruyt in de lof van Menno weldadig en romantisch mooi schetst moge u allen in de authentiek klassiek-romantische-conservatieve sferen brengen. Lezenswaardig!

En speciaal voor de lezers hier die niet dagelijks het RD op de deurmat zullen hebben en de site van het RD zelden bezoeken; hierbij het interview met gentleman De Bruyne.

En voor alle SGP-ers en christelijk sociale CU-ers die het christelijk- conservatieve gedachtengoed in relatie tot de SGP niet (willen) begrijpen stemmen wij van harte in met het antwoord van Menno op deze vraag:

Bent u niet meer een conservatief dan een SGP’er?

Volgens mij sluiten die zaken elkaar meer in dan uit. Groen van Prinsterer zegt het in zijn ”Handboek der geschiedenis van het vaderland” heel mooi. De eerste zin ervan heb ik ooit uit mijn hoofd geleerd: „De geschiedenis is nuttig omdat zij in de ervaring der voorgeslachten treffend onderricht geeft en vooral omdat ze, bij het licht van het Evangelie, Gods almacht, wijsheid, rechtvaardigheid en genade in de lotgevallen van een zondig mensdom openbaart.”

Zo kijk ook ik er tegen aan. Je kunt wel een heleboel willen veranderen, maar kijk nu eens hoe goed het bestaande is en sluit daarbij aan. Koester geen al te hoge verwachtingen van de politiek. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dat hebben we al, inclusief reservewiel.”
(bron: RD 29-05-09)


Beste Menno!
We wensen jou er nog vele jaren bij in Den Haag in gezondheid en met kracht van Boven. En ga s.v.p. meer publiceren ter leering ende vermaeck.


*

3 opmerkingen:

Jonathan van Tongeren zei

"En voor alle SGP-ers en christelijk sociale CU-ers die het christelijk- conservatieve gedachtengoed in relatie tot de SGP niet (willen) begrijpen stemmen wij van harte in met het antwoord van Menno op deze vraag:"

Waar is dat ChristenUnie-bashen nou weer goed voor Wilco? Misschien is de oude wijsheid, dat je met stroop meer vliegen vangt dan met met azijn, het overwegen waard.

Natuurlijk zijn er veel ChristenUnie-mensen die het conservatisme niet begrijpen (dat is overigens maar al te vaak ook gewoon onwetendheid, zoals onder de bevolking als geheel ook het geval is), maar dat steekt niet zo zeer op het adjectief 'christelijk-sociaal' an sich. Christelijk-sociaal, dat wil zeggen de christelijke visie op de samenleving, en christelijk-conservatief zijn immers hetzelfde of zouden dat moeten zijn. Het is slechts wanneer mensen niet goed verstaan wat christelijk-sociaal gedachtegoed is, dat ze het progressief uitleggen.
Zie ook mijn blog: Het identiteitsprobleem van de ChristenUnieDe ChristenUnie is dus niet progressief omdat ze christelijk-sociaal is, maar gedraagt zich juist progressief wanneer ze niet christelijk-sociaal is.

. zei

Beste Jonathan,

Jammer dat je soms bij ieder (mogelijk) critisch (of ontbrekend) zinnetje over de CU gelijk de gordijnen invliegt.

(dan zou je met comments richting de haagse propjes van Menno de Bruyne een drukke taak erbij krijgen.... ;-)

Als je mijn zin goed leest zie je dat ik zowel (verstokte) SGP-ers als CU-ers aanspreek. Jammer dat je dat gelijk als CU- bashen bestempeld.
En dat ik het adjectief "Christelijk Sociaal" gebruik komt uit het feit voort dat de Haagse CU-ers zelf dit graag gebruiken om hun visie te duiden. En dat de interpretatie daarvan eerder duidt op een sociaal liberale overheids-en maatschappijvisie vanuit een christelijke overtuiging dan dat er uberhaupt conservatief gedacht wordt aan een kleine overheid met sterke nadruk op eigen verantwoordelijkheid van de burger, lijkt me duidelijk genoeg.


En, wees gerust, ik heb geen intenties om wie dan ook "te vangen", noch met stroop, noch met azijn. Dus ik snap je defensieve houding niet n.a.v. dat ene bijvoegelijke naamwoord in mijn zin.

Je hebt trouwens absoluut een punt, zowel voor CU-ers als SGP-ers, als je opmerkt dat het "niet begrijpen" dikwijls onwetendheid is.

fijne 2e pinksterdag verder.

Jonathan van Tongeren zei

Waar het mij om ging, Wilco, is dat jij iedere mogelijkheid benut om weer even een sneer te gevennaar de ChristenUnie, dat is natuurlijk je goed recht, maar het komt me wat typisch voor als je een stuk over een SGP-er schrijft, dat er dan altijd weer een geforceerd (bij-)zinnetje over de CU in moet. Dat doet me erg aan Spruyt denken.
Wat ik bedoelde met mijn opmerking over vliegen vangen, is dat je mensen van CU-huize die jouw blog lezen, meteen tegen de haren in strijkt door ze weg te zetten. Je zou ook eens kunnen proberen om die mensen met een positief christelijk-conservatief verhaal aan het denken te zetten, daar zou je m.i. veel meer mee kunnen bereiken.

Nou gebruik je zelfs de term sociaal-liberaal ivm de ChristenUnie. Je zult toch met me eens zijn dat de CU in kwesties die juist door sociaal-liberalen sterk naar voren gebracht worden: homohuwelijk, drugs, embryoselectie enz. juist een belangrijke rol speelt in het verdedigen van bepaalde sociaal-conservatieve noties.

Over sociaal-liberaal gesproken, ik schreef zojuist een blog over Eline van den Broek van Libertas.

Volgers